Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?


Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe
i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.


W jakiego rodzaju zajęciach terapeutycznych może uczestniczyć dziecko w ramach wczesnego wspomagania rozwoju?


W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecko może uczestniczyć w specjalistycznych zajęciach terapeutycznych w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie.
Podstawowe formy terapii, oferowane przez poradnię to terapia ogólnostymulującą, terapia psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna. Wczesne wspomaganie to także objęcie wsparciem rodziny, aby jeszcze lepiej spełniała swoje funkcje i wspierała rozwój małych pociech. 


Które dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju?


Do korzystania z zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju uprawnione są wszystkie dzieci niepełnosprawne od momentu wykrycia niepełnosprawności do chwili rozpoczęcia przez dziecko nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej. 


Jakie warunki formalne należy spełnić, aby móc uczestniczyć w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju?


Aby zapisać się do Poradni na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, należy posiadać aktualną opinię o potrzebie wczesnego wspomagania. Opinia ta jest dokumentem uprawniającym dziecko do korzystania z zajęć wczesnego wspomagania od dnia jej wydania do momentu rozpoczęcia przez nie nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej. 
Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania wydawane są przez zespoły orzekające, działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz przez zespoły opiniujące, działające w niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 
W celu starania się o wydanie opinii, należy złożyć w poradni wniosek, poparty odpowiednią dokumentacją. Na dokumentację tę powinna składać się przede wszystkim lekarska diagnoza niepełnosprawności (zaświadczenie, wydane przez lekarza-specjalistę) oraz inne diagnozy specjalistyczne (opinie psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne i in.).
W razie pytań lub wątpliwości, dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju, zapraszamy Państwa do kontaktu telefonicznego. Odpowiemy na Państwa pytania dotyczące wymogów formalnych, związanych ze staraniem się o realizację zajęć w ramach wczesnego wspomagania, a w przypadku braku możliwości zapewnienia Państwa dziecku adekwatnego wsparcia specjalistycznego, wskażemy Państwu dostępne możliwości w zakresie oferty innych placówek. 

Co wyróżnia zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju, prowadzone w naszej Poradni?

  • Działalność naszej Poradni od tego roku poszerzyliśmy o realizacji zajęć z zakresu wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.
  • Potrzeby każdego dziecka traktowane są u nas ze szczególną uwagą, bez pośpiechu.
  • Na każdym etapie planowania i realizacji wsparcia dla dziecka, Rodzice/Opiekunowie zaproszeni są do czynnego uczestnictwa w naszych działaniach. Rodzice/Opiekunowie mogą brać udział w zajęciach dziecka (o ile wskazują na to jego potrzeby rozwojowe) po to, by uczyć się nowych sposobów zabawy z dzieckiem w domu, by nieustannie wspierać jego rozwój. Dodatkowo, Rodzice/Opiekunowie mogą korzystać u nas z oferty zajęć wspomagających, skierowanych bezpośrednio do nich (poradnictwo, zajęcia instruktażowe, indywidualne wsparcie psychologiczne).
  • Oferujemy elastyczne, dostosowane do potrzeb Rodziców godziny spotkań - regularnie gromadzimy informacje dotyczące preferowanych przez Państwa pór zajęć i - zależnie od zakresu Państwa dostępności - dążymy do organizowania terapii we wskazanych zakresach godzin.
  • Pracuje u nas grono wyspecjalizowanych, sprawdzonych terapeutów. Zatrudniamy wyłącznie osoby posiadające specjalistyczne wykształcenie oraz doświadczenie w diagnozie i terapii małego dziecka. Wszyscy specjaliści dostępni są w jednym miejscu, bez konieczności korzystania z kilku instytucji jednocześnie. Każde z dzieci, niezależnie od tego, jakiego rodzaju terapię realizuje w naszej Poradni, ma przypisany zespół specjalistów, złożony z psychologa, pedagoga, logopedy oraz specjalisty wczesnego wspomagania. Specjaliści ci, w trakcie regularnych zebrań zespołów wczesnego wspomagania, stale wymieniają między sobą informacje, aby w sposób holistyczny i zintegrowany wspierać rozwój Waszych pociech.
  • Rozpoczynając pracę z dzieckiem w ramach wczesnego wspomagania, każdorazowo realizujemy wielospecjalistyczną diagnozę, w oparciu o którą planujemy terapię i opracowujemy dla dziecka indywidualny program wczesnego wspomagania. Program jest systematycznie ewaluowany i dostosowywany do aktualnych potrzeb dziecka i jego rodziny. 
  • Dysponujemy specjalistycznym sprzętem i wyposażeniem niezbędnym do realizacji bardzo zróżnicowanego zakresu celów terapeutycznych. Nasze zaplecze sprzętowe systematycznie się powiększa. 
  • Regularnie poddajemy naszą pracę ewaluacji w ramach wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.

 There are no images in the gallery.